رهایی از درگیری ذهنی | درمان جنگ ذهنی
نوشته شده توسط : ذهن نو

درگیری ذهنی امروزه تبدیل به یکی از اصلی ترین مشکلات انسان مدرن شده است. در واقع همه ما با مسائلی سروکار داریم که باید در مورد آنها فکر کنیم. اما در برخی موارد در این موضوع زیاده روی کرده و آن را تبدیل به یک درگیری برای خود می‌کنیم. این حالت انرژی زیادی از ما گرفته و حتی سبب اتلاف وقت نیز می‌شود. چرا که با فکر کردن تنها، هیچ مشکلی حل نمی‌شود. با اینکار به سلامت روان خود آسیب زده و مشکل را تشدید می‌کنیم. در برخی موارد این موضوع به قدری شدید می‌شود که سلامت جسمانی ما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به همین دلیل افراد باید با نشانه های این شرایط آشنا بوده و در صورت لزوم در این زمینه کاری کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع:  رهایی از درگیری ذهنی

درگیری ذهنی یا جنگ ذهنی

درگیری ذهنی معمولا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اتفاقاتی که در طول زندگی آنها را تجربه می‌کنیم و یا حتی ترس از آینده سبب درگیری ذهنی و همچنین فشار روانی در افراد می‌شوند. این موضوع شباهت های زیادی با نشخوار فکری دارد. اما معمولا درگیری ذهنی به شدت نشخوار ذهنی نیست. مشغول بودن فکر معمولا حالتی موقت بوده و بعد از حل موضوع برطرف می‌شود. اما در نشخوار افراد محتواهایی تکراری را برای مدت زمان طولانی در فکرشان مرور می‌کنند. معمولا نقطه اشتراک هر دو در این است که افراد مبتلا به آنها تصور می‌کنند که با فکر کردن بیش از حد در حال انجام کاری مفید هستند. اما اینکار نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه عواقبی نیز دارد.

دلایل بروز درگیری ذهنی

 

اینکه چرا افراد درگیری ذهنی را در دوره ای از زمان تجربه می‌کنند؛ به عوامل مختلفی بستگی دارد. مشکلات محل کار، زندگی مشترک، فرزندان، تحصیلات و… همگی احتمالا ما را نگران کرده و برای مدتی حجم زیادی از افکار ما را اشغال می‌کنند. اما به طور کلی برخی از موارد این حالت را در افراد تشدید می‌کند.

✒️ویژگی های شخصیتی

معمولا کسانی که از روحیه تاب آوری پایینی برخوردار هستند و یا حتی اختلالات روانی را تجربه می‌کنند؛ بیشتر در معرض درگیری ذهنی هستند. در واقع بهداشت و سلامت روان فرد به شدت در کنترل افکار موثر است. و وقتی افراد قادر به مدیریت مسائل و مشکلات خود نباشند؛ درگیری ذهنی آنها دوچندان می‌شود. از طرفی قرارگیری در محیط های پرتنش و پراسترس برای طولانی مدت نیز افراد را در برابر فشارهای روانی، آسیب پذیر می‌کنند.

 

✒️ریشه های خانوادگی و تربیتی

تحقیقات بسیاری حاکی از آنند که درگیری ذهنی تا حد زیادی تحت تاثیر ژنتیک و حتی مسائل تربیتی است. از طرفی تقلید از اعضای خانواده و اطرافیان نیز می‌توانند در این مورد موثر باشد. برای مثال فردی که مادرش مدام درگیری ذهنی داشته و یا حتی مبتلا به نشخوار فکری بوده، بیشتر احتمال دارد که او نیز این شرایط را در آینده تجربه کند.

شاید فکر کنید استقلال از والدین و تغییر محل زندگی می‌تواند از این ناراحتی ها کم کند. اما تجربیاتی که در سنین اولیه زندگی داشته ایم آنقدر عمیق هستند که می توانند تمام زندگی و آینده فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

پیامدهای درگیری ذهنی

فراموش نکنید که درگیری ذهنی شدید و برای مدت زمان طولانی برای افراد مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. این موضوع هم عوارض روانی و هم جسمانی دارد. اگر افراد قادر به کنترل افکار خود نباشند؛ بعد از مدتی به طور کلی ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست داده و حتی توهم و هذیان را نیز تجربه می‌کنند. از طرفی بسیاری از بیماری های جسمانی کاملا ریشه روانی دارند و در ابتدا به دلیل همین درگیری ذهنی، استرس و اضطراب ایجاد می‌شوند. برای اطلاع از عوارض استرس و فشار روانی بر بدن و ذهن کلیک نمایید.

راه هایی برای غلبه بر درگیری ذهنی

 

افراد برای پیشگیری از مشکلاتی که در قسمت قبلی گفته شد؛ باید از روش هایی برای کنترل درگیری ذهنی استفاده کنند. البته در بیشتر موارد در مقابل آنها مقاومت کرده و یا انجام آنها برایشان دشوار است. اما به هر حال این راهکارها شامل موارد زیر می‌شوند.

✨مراقبه

مراقبه یکی از روش های موثر در زمینه از بین بردن درگیری ذهنی است که برای دقایقی منجر به فراموشی کامل همه مشکلات می‌شود. البته اینکار نیاز به تمرکز زیادی داشته و همچنین افراد باید تمرینات تنفسی را نیز انجام دهند. اینکار در ابتدا دشوار بوده اما بعد از مدتی افراد می‌توانند کنترل بیشتری بر افکار خود پیدا کنند.

✨درمان درگیری ذهنی با تغییر در شناخت

بازسازی شناختی نیز یکی دیگر از روش های برطرف کردن درگیری ذهنی است که در آن افراد باید دیدگاه و تفکر خود را نسبت به مسائل تغییر دهند. در این حالت دیگر کمتر دچار نگرانی شده و آرامش اعصاب بیشتری را تجربه می‌کنند. در واقع افراد در این حالت به مشکلات و سختی ها به چشم یک شانس و یا فرایندی که منجر به پیشرفت شان می‌شود؛ نگاه می‌کنند.

✨قدردانی و تشکر

برای غلبه بر درگیری ذهنی، باید به خاطر داشته ها، قدردان بود. این قدردانی می‌تواند از افراد مختلفی صورت گیرد. حتی در مواردی نیاز نیست تا حتما آن را به زبان آورید. همین که دستاوردهای زندگی خود ببینید و بابت آنها شکرگذار باشید؛ کافی است.

✨عدم قضاوت کردن خود

در برخی موارد خود افراد، به شکل بدی از خود انتقاد کرده و یا خود را مورد قضاوت قرار می‌دهند. در واقع ما همیشه سخت گیرترین منتقدین خود هستیم. اما بهتر است به خود، آسان تر گرفته و مهربان تر باشید. برخی از افراد بی توجه به توانایی های خود و همچنین امکانات در دسترس، به خود فشار زیادی وارد می‌کنند که همین منجر به درگیری ذهنی می‌شود.

✨کاهش درگیری ذهنی با نوشتن افکار

یکی از موثرترین راهکارها برای کنترل درگیری ذهنی، نوشتن افکار و احساسات است. اینکار منجر به تخلیه هیجانی شده و افراد حتی می‌توانند افکار خود را مدیریت کنند. حتی در مواردی گفته می‌شود که نوشتن بسیار بهتر از صحبت کردن است. برای آشنایی با سایر روش های رسیدن به آرامش ذهنی کلیک کنید.

✨صحبت کردن با دیگران و یا روانشناس

از طرفی افراد می‌توانند در مورد درگیری ذهنی خود با دیگران صحبت کنند. گاهی حرف زدن با عامل این افکار، منجر به از بین رفتن کامل آنها می‌گردد. همچنین روانشناس نیز می‌تواند این موضوع را ریشه یابی کرده و با راهکارهایی با فرد کمک کند.

✨برنامه ریزی

وقتی افراد برای وظایف و کارهای روزانه خود برنامه ریزی داشته باشند؛ تا حد زیادی درگیری ذهنی آنها کاهش می‌یابد. در واقع در این حالت همه چیز برای آنها روشن تر بوده و می‌توانند بهتر تصمیم گیری کنند.

✨ورزش کردن

ورزش کردن و فعالیت بدنی نیز یکی دیگر از راه های مدیریت درگیری ذهنی است. قطعا شما هم ضرب المثل ذهن سالم در بدن سالم را شنیده اید. اگر بتوانید سلامت جسمانی خود را حفظ کنید؛ روان شما نیز آسوده تر خواهد بود. برای آشنایی با فواید پیاده روی برای مغز کلیک کنید.

✨از بین بردن درگیری ذهنی با داشتن روتین ثاب

به هم ریختگی در برنامه های زندگی، یکی از اصلی ترین دلایل درگیری ذهنی است. افراد به دلیل اینکه برنامه ای ثابت برای خود ندارند؛ به درستی نمی‌توانند فکر کنند و به همین دلیل دچار استرس و نگرانی می‌شوند. اما داشتن عاداتی ثابت می‌تواند به افراد آرامش بیشتری بدهد.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توان گفت درگیری ذهنی بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزانه ما است. اما اگر نتوانیم آرامش خود را بازیابیم و یا تسلطی بر افکار خود داشته باشیم؛ مشکلات بیشتری را تجربه خواهیم کرد. از این رو بهتر است برای کنترل شرایط، حتما از روش های بالا استفاده کرده و همچنین از یک روانشناس نیز کمک بگیریم. این راهکارها بسیار ساده بوده و وقت زیادی از ما نمی‌گیرند؛ اما می‌توانند تغییرات اساسی در زندگی ما ایجاد کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: